Bekijk
Laatste nieuws
Meer blogsVerkoop fairtrade producten blijft stijgen
Geplaatst op 5 May 2017 om 17:35 door Jeroen Smit
2431 keer gelezen
Fairtrade levensmiddelen doen het goed in Nederland. In 2016 kocht 69 procent van de huishoudens fairtrade producten. In 2007 was dat nog 24 procent. Inmiddels kopen 5,3 miljoen huishoudens een of meerdere fairtrade-producten per jaar.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar dat donderdag verscheen. Aan het GfK-onderzoek deden 6.000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Fairtrade Week
Steeds meer winkels breiden hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uit. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry. Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten consumeren.
Investeren in eigen toekomst
Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden hebben profijt van fairetrade producten, omdat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.
Aan het GfK-onderzoek deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van Stichting Max Havelaar dat donderdag verscheen. Aan het GfK-onderzoek deden 6.000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Fairtrade Week
Steeds meer winkels breiden hun assortiment chocolade met een fairtrade-certificaat uit. Ook rijst met dit keurmerk wordt steeds populairder, evenals kokosmelk en curry's. De meestverkochte kokosmelk in Nederland is van het merk Fair Trade Original, evenals de groene curry. Stichting Max Havelaar organiseert deze maand een zogenoemde Fairtrade Week. Het is de bedoeling dat consumenten in de periode van 6 tot en met 14 mei een recordaantal fairtrade producten consumeren.
Investeren in eigen toekomst
Boerenorganisaties in ontwikkelingslanden hebben profijt van fairetrade producten, omdat zij een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Daardoor kunnen de boeren in deze landen beter investeren in hun eigen toekomst.
Aan het GfK-onderzoek deden 6000 huishoudens mee die volgens de onderzoekers representatief zijn voor de huishoudens in Nederland.
Reageren
Andere blog berichten
- PLUS komt Nederlandse varkens- en rundvleesboeren financieel tegemoet 3 February 2021 om 17:40
- PLUS intensiveert samenwerking met Too Good To Go18 January 2021 om 16:21
- PLUS lanceert Marble Maniacs13 January 2021 om 14:57
- Alle cacao in PLUS huismerkproducten Fairtrade gecertificeerd 7 December 2020 om 14:20
- PLUS stapt over op kartonnen avocadoverpakking16 November 2020 om 12:15
- Deze winter Nederlandse komkommers in het schap 9 November 2020 om 10:10
- De PLUS Buiten in Nederland campagne is nu al een groot succes. 2 October 2020 om 11:00
- PLUS doneert €11.027 aan Voedselbanken10 August 2020 om 17:45
- Zachtfruit van eigen bodem20 July 2020 om 13:00
- PLUS presenteert nieuw wijnhuis 7 July 2020 om 15:25