Bekijk
De vlashoeck 24 | 2661 LM | Bergschenhoek T: 010-5212252 | E: koelhuis@plussupermarkt.nl
Helaas zijn de spellen van Jhon's kidsclub niet meer te spelen omdat Adobe flash player niet meer word ondersteund
Laatste nieuws
Meer blogsConsumenten kopen steeds meer voeding met duurzaamheidskeurmerk
Geplaatst op 9 June 2017 om 17:28 door Jeroen Smit
4092 keer gelezen
Vorig jaar werd 27 procent meer uitgegeven aan eten met zo'n keurmerk dan in 2015. Het Beter Leven keurmerk voegde de meeste omzet toe. Dat blijkt uit de keurmerkmonitor van onderzoeksbureau IRI.
In totaal werd er 3 miljard euro omgezet aan duurzame voeding in de supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.
Aanbod groeit
Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 %. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk. De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors.
Beter Leven
Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met 240 miljoen euro euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro. Beter Leven maakte in 2016 in totaal een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136%.
In totaal werd er 3 miljard euro omgezet aan duurzame voeding in de supermarkten. Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur.
Aanbod groeit
Supermarkten bieden ook steeds meer duurzaam voedsel aan. Het aandeel binnen de totale omzet steeg in 2016 van 9,4 procent naar 11,9 %. Vis is koploper in het duurzame segment, gevolgd door eieren en koffie/thee/cacao. Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk. De omzet van producten met een keurmerk in vers vlees en vleeswaren groeide fors.
Beter Leven
Vooral het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming voegde omzet toe. In totaal steeg de omzet in keurmerken met 240 miljoen euro euro in de vleesgroepen. Enerzijds door een verdere stijging in varkensvlees maar vooral als gevolg van de groei in vleeswaren, met een omzetstijging van 47 naar 187 miljoen euro. Beter Leven maakte in 2016 in totaal een groeispurt van 53% (+315 miljoen euro) en nam de nummer 1 positie over van het keurmerk Biologisch. De consument besteedde ruim 1 miljard euro in supermarkten aan vlees, vleeswaren, eieren en maaltijden met één of meerdere Beter Leven sterren. Ook de andere keurmerken laten groeicijfers zien ver boven de marktgroei. MSC groeit met 5%, Biologisch met 12% en ASC is het sterkst groeiende keurmerk met een groei van 136%.
Reageren
Andere blog berichten
- Plus Koelhuis op Tiktok18 November 2023 om 00:13
- Nóg meer bananen bij PLUS klimaatneutraal14 March 2022 om 13:46
- De nieuwe vogelvriendelijke kaas van PLUS draagt bij aan toekomst van weidevogels15 November 2021 om 15:16
- PLUS introduceert vers gesneden groente met On the way to PlanetProof keurmerk13 October 2021 om 16:17
- PLUS wil met 100% plasticvrije verzorgingsproducten 1 miljoen plastic shampooflessen besparen21 September 2021 om 13:15
- Nu ook biologische yoghurt de nieuwe standaard23 August 2021 om 10:10
- Nieuw: Nederlandse watermeloen bij Albert Heijn19 July 2021 om 13:07
- Dagverse melk van PLUS voortaan biologisch 8 July 2021 om 10:10
- Zes nieuwe schonere vrachtwagens voor duurzamer transport PLUS27 May 2021 om 10:20
- Vraag naar vleesvervangers groeit; PLUS breidt assortiment verder uit19 May 2021 om 17:35