Bekijk
Laatste nieuws
Meer blogsPLUS op weg naar duurzaamste banaan
Geplaatst op 17 April 2019 om 13:11 door Simone Tuinenburg
1438 keer gelezen
Als eerste Nederlandse supermarktorganisatie die sinds 2010 uitsluitend Fairtrade bananen verkoopt, maken wij op World Banana Day belangrijke vervolgstappen bekend. Wij gaan blockchaintechnologie gebruiken om consumenten te laten zien waar onze bananen precies vandaan komen en welke route ze hebben afgelegd naar de winkel. We zetten ook direct de volgende stap. Dit najaar introduceert PLUS de eerste Fairtrade én klimaatneutrale banaan uit een transparante en traceerbare keten.
Deze stappen passen in alle activiteiten van PLUS om de consument verantwoorde producten te bieden. PLUS werd onlangs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland.
Volledige transparantie van boer tot mond
Nederlanders houden van bananen. In totaal eten we jaarlijks 1,3 miljard stuks, zo’n 75 tot 80 per persoon. Samen met leverancier Fyffes en technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM) gaat PLUS de gehele keten van onze Fairtrade bananen uit Colombia in kaart brengen. Consumenten kunnen dit najaar inzicht krijgen in het hele verhaal en over de mensen achter de bananen die ze bij hun PLUS supermarkt kopen.
Klimaatneutraal
Naast het bieden van inzicht in de gehele keten onderzoekt PLUS de mogelijkheden van een Fairtrade- én klimaatneutrale banaan. De bananenteelt kent verschillende milieu-uitdagingen en de klimaatimpact kan nog verder teruggebracht worden. De klimaatimpact van de bananen wordt daarom nauwkeurig in kaart gebracht. Vervolgens wordt gekeken waar de CO₂-voetafdruk verminderd kan worden middels investeringen in de keten. De resterende klimaatimpact wordt gecompenseerd. Deze initiatieven sluiten aan op een trend waarbij consumenten op zoek zijn naar verantwoorde, eerlijke producten en willen weten waar hun producten vandaan komen. Eric Leebeek, commercieel directeur van PLUS Retail: “Bij PLUS staan we voor Goed Eten. En Goed Eten komt uit een gezonde keten. In 2010 maakten wij als eerste Nederlandse supermarkt de keuze om uitsluitend nog Fairtrade bananen te verkopen. Bananen zijn al jaren het meest verkochte artikel in de supermarkt. Voldoende reden om een volgende stap te zetten, want hier kunnen we impact mee maken.”
Fotobijschrift: Joris Schonk (commercieel directeur Fyffes), Eric Leebeek (commercieel directeur PLUS) en Leontien Hasselman-Plugge (CEO SIM) samen op weg naar de duurzaamste banaan.
Deze stappen passen in alle activiteiten van PLUS om de consument verantwoorde producten te bieden. PLUS werd onlangs voor het vijfde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland.
Volledige transparantie van boer tot mond
Nederlanders houden van bananen. In totaal eten we jaarlijks 1,3 miljard stuks, zo’n 75 tot 80 per persoon. Samen met leverancier Fyffes en technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM) gaat PLUS de gehele keten van onze Fairtrade bananen uit Colombia in kaart brengen. Consumenten kunnen dit najaar inzicht krijgen in het hele verhaal en over de mensen achter de bananen die ze bij hun PLUS supermarkt kopen.
Klimaatneutraal
Naast het bieden van inzicht in de gehele keten onderzoekt PLUS de mogelijkheden van een Fairtrade- én klimaatneutrale banaan. De bananenteelt kent verschillende milieu-uitdagingen en de klimaatimpact kan nog verder teruggebracht worden. De klimaatimpact van de bananen wordt daarom nauwkeurig in kaart gebracht. Vervolgens wordt gekeken waar de CO₂-voetafdruk verminderd kan worden middels investeringen in de keten. De resterende klimaatimpact wordt gecompenseerd. Deze initiatieven sluiten aan op een trend waarbij consumenten op zoek zijn naar verantwoorde, eerlijke producten en willen weten waar hun producten vandaan komen. Eric Leebeek, commercieel directeur van PLUS Retail: “Bij PLUS staan we voor Goed Eten. En Goed Eten komt uit een gezonde keten. In 2010 maakten wij als eerste Nederlandse supermarkt de keuze om uitsluitend nog Fairtrade bananen te verkopen. Bananen zijn al jaren het meest verkochte artikel in de supermarkt. Voldoende reden om een volgende stap te zetten, want hier kunnen we impact mee maken.”
Fotobijschrift: Joris Schonk (commercieel directeur Fyffes), Eric Leebeek (commercieel directeur PLUS) en Leontien Hasselman-Plugge (CEO SIM) samen op weg naar de duurzaamste banaan.
Reageren
Andere blog berichten
- PLUS komt Nederlandse varkens- en rundvleesboeren financieel tegemoet 3 February 2021 om 17:40
- PLUS intensiveert samenwerking met Too Good To Go18 January 2021 om 16:21
- PLUS lanceert Marble Maniacs13 January 2021 om 14:57
- Alle cacao in PLUS huismerkproducten Fairtrade gecertificeerd 7 December 2020 om 14:20
- PLUS stapt over op kartonnen avocadoverpakking16 November 2020 om 12:15
- Deze winter Nederlandse komkommers in het schap 9 November 2020 om 10:10
- De PLUS Buiten in Nederland campagne is nu al een groot succes. 2 October 2020 om 11:00
- PLUS doneert €11.027 aan Voedselbanken10 August 2020 om 17:45
- Zachtfruit van eigen bodem20 July 2020 om 13:00
- PLUS presenteert nieuw wijnhuis 7 July 2020 om 15:25