PLUS groeit wederom sterk in eerste halfjaar

Geplaatst op 5 juli 2019 om 14:44 door Merlijn Versteeg

235 keer gelezen

Utrecht, 5 juli 2019 - PLUS heeft een sterk eerste halfjaar neergezet. De consumentenomzet steeg met 5,4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en kwam daarmee uit op € 1.299 miljoen. De marktgroei in het eerste halfjaar betrof 4,4% (Nielsen), waarmee PLUS ook deze periode weer harder groeit dan de markt. Dit is ook te zien in het marktaandeel. Dit steeg van 6,4% in het eerste halfjaar van 2018 naar 6,5% over het eerste halfjaar in 2019.

Algemeen directeur Duncan Hoy: “Het afgelopen halfjaar hebben we weer laten zien dat een sterke landelijke formule, aangevuld met gepassioneerd, lokaal ondernemerschap een winnende combinatie is. De verdere uitrol van de ‘Briljant’ formule, introductie van onze Laagblijvers en groei van de e-commerce activiteiten werpen dit eerste halfjaar zijn vruchten af wat terug te zien is in de stijging van de omzet en het marktaandeel.”

PLUS aantrekkelijk voor nieuwe ondernemers
De kracht van de coöperatie heeft een grote aantrekkingskracht op andere ondernemers. Het afgelopen halfjaar hebben vijf ondernemers met hun winkel de overstap naar PLUS gemaakt. Het betreffen drie voormalig Emté winkels in Brakel, Diessen en Kloosterzande, een MCD winkel uit Kapellebrug en een Spar uit Giethoorn. De opening van PLUS Van Holten in Alblasserdam zet de teller op zes nieuwe winkels in het eerste halfjaar van 2019.

Twintigste Briljant 2.0 winkel
Onlangs opende de twintigste PLUS supermarkt volgens het nieuwste formuleconcept ‘Briljant 2.0’. PLUS is positief over de resultaten. Daarnaast heeft de formule het afgelopen halfjaar bewezen toepasbaar en schaalbaar te zijn in verschillende type marktgebieden. Door aanpassingen in het gemaksassortiment en self pay kan de formule ook de consument, die vooral op zoek is naar snelheid en gemak, goed bedienen.

Weer volop in de prijzen
Het regende prijzen voor PLUS. In maart mocht voor het vijfde jaar op rij de titel van Meest Verantwoorde Supermarkt in ontvangst genomen worden. Ook werd PLUS voor het tweede jaar op rij door SAMR uitgeroepen tot Klantvriendelijkste Supermarkt en door onderzoeksbureau Nielsen voor de zevende keer tot Beste Wijnsupermarkt. De meest recente prijs is de derde plaats in het GfK Zomerrapport. In deze ranking voor de best gewaardeerde supermarkten steeg PLUS van een elfde plek naar de nummer drie positie.

Reageren